درد معده و پشت کتف

درد معده ,درد معده و پشت کمر,درد معده عصبی,درد معده در بارداری,درد معده و حالت تهوع,درد معده و قلب,درد معده و پشت,درد معده در اوایل بارداری

درد معده , درد معده و پشت کمر , درد معده عصبی , درد معده در بارداری

توضیحاتی در مورد درد معده

درد معده یا دل درد می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف مانند زخم معده، سنگ صفرا، یبوست، سوء هاضمه، عدم تحمل لاکتوز، درد تخمک‌گذاری و … باشد که هر کدام علائم و درمان مخصوص خود را دارند. با توجه به این که انواع بسیار مختلفی از درد معده و دل‌درد وجود دارد همیشه نمی‌توان به آسانی فهمید که مشکل از کجاست. متخصصان بر این اساس راهکارهایی را یافته‌اند تا بتوان به کمک آنها علائم و نشانه‌ها را شناسایی کرد. در ادامه با انواع دردهای شکمی، علائم و راهکارهای درمانی آنها آشنا شوید.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد معده صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد معده و سنگ صفرا

علائم بیماری درد وحشتناک و مداوم در سمت راست و التهاب لگن که گاهی درد آن به وسط کمر و استخوان کتف هم می‌رسد و از چند دقیقه تا چندین ساعت به طول می‌انجامد. تکرار این درد زمان‌بندی دقیقی ندارد و شاید شما تهوع و استفراغ، تب، زرد شدن پوست، سفید شدن چشم، لرز و خارش پوست را نیز تجربه کنیدسنگ کیسه صفرا که در صفرا ایجاد می‌شود از مواد شیمیایی داخل صفرا مانند کلسترول ایجاد می‌گردد. با یک پزشک متخصص در این رابطه صحبت کنید چرا که به منظور از بین بردن آن ممکن است نیاز به یک عمل جراحی داشته باشید.

درد معده و یبوست

علائم بیماری باد شکم، گرفتگی عضلات،‌ حالت تهوع و بی اشتهایی و نیز کاهش دفع مدفوع این کار را انجام دهید فیبر بیشتری را استفاده کنید. از جمله منابع فیبر می‌توان به سبزیجات، غلات، حبوبات و میوه‌جات اشاره کرد. همچنین باید آب بیشتری بنوشید و در عوض کمتر چایی بخورید و از الکل پرهیز کنید چرا که این مواد یبوست را تشدید می‌کنند. همچنین ورزش می‌تواند تحرک روده را افزایش دهد. برخی از بیماران استفاده کوتاه‌مدت از ملین را نیز مفید می‌دانند اما برای انتخاب بهترین راه بهتر است با یک پزشک داروساز مشورت کنید. اگر دچار خونریزی، کاهش وزن و یا دردی هستید که به مسکن‌ها نیز واکنشی نشان نمی‌دهد بهتر است یک پزشک متخصص را ملاقات کنید.

درد معده و سنگ کلیه

علائم بیماری درد در کناره‌های شکم و یا پشت کلیه که گاهی نیز دردش به کشاله ران هم می‌رسد. این بیماری ممکن است با استفراغ، بی اشتهایی، افزایش دمای بدن،‌ لرز، اسهال، مشکل در ادرار، درد در هنگام ادرار و نیز ادرار خونی همراه شود. این کار را انجام دهید سنگ کلیه از ضایعات خون به وجود می‌آید و می‌تواند قسمتی از مجاری ادراری را مسدود کند. در چنین شرایطی بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و مایعات بسیار بخورید تا بتوانید باکتری‌ها را از بین برده و سنگ را دفع کنید.

درد معده و عدم تحمل لاکتوز

علائم بیماری بادکردن و یا درد معده و نیز دفع مدفوع غیر عادی پس از خوردن شیر و یا دیگر انواع لبنیات این کار را انجام دهید افرادی با این بیماری در هضم قند لاکتوز در شیر مشکل دارند. در این مواقع سعی کنید مدت کمی از خوردن لبنیات پرهیز کنید و پس از چند روز ببینید که آیا علائم بیماری عدم تحمل لاکتوز از بین می‌روند یا خیر و اگر علائم از بین رفتند مقادیر کمی از لبنیات را استفاده کنید و ببینید آیا علائم بیماری بر می‌گردند یا نه. اگر عدم تحمل لاکتوز داشته باشید و احساس کنید که باید از لبنیات دوری کنید، با یک پزشک و یا یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

ورم و درد معده

علائم بیماری احساس درد در قسمت بالای شکم به صورت موضعی به گونه‌ای که در صورت خالی بودن شکم بدتر شود و موجب بیدار شدن شما در نیمه شب شود. این درد با خوردن غذا بهتر می‌شود. همچنین ممکن است این بیماری با حالت تهوع و استفراغ همراه شود. این کار را انجام دهید هم ورم معده و هم زخم معده می‌توانند حاصل استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن و یا عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری باشند. در این حالت شما نیازمند به انجام آزمایش هلیکوباکتر پیلوری هستید که باید با نظر پزشک انجام شود. اگر بیماری شما عفونی نباشد داروی ضد اسید برای شما تجویز می‌گردد اما اگر عفونتی دیده شود علاوه بر آنتی اسید، آنتی بیوتیک نیز تجویز می‌گردد. اگر بیماری شما با استفراغ خونی و یا مدفوع خونی همراه باشد یعنی شما دچار زخم معده هستید.

درد معده و تخمک گذاری

علائم بیماری درد شدید و ناگهانی در دو طرف معده پشت استخوان لگن که تا ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد و مخصوص خانم‌هاست. گاهی در این شرایط خانم‌ها خونریزی را نیز تجربه می‌کنند. این کار را انجام دهید یک دوش آب داغ می‌تواند کمک کننده باشد. دارو‌های بدون نسخه مانند پاراستامول و ایبوپروفن نیز می‌توانند در کاهش درد شما کمک کننده باشند. برای تهیه دارو بهتر است با یک داروساز صحبت کنید. اگر خونریزی عجیبی را تجربه می‌کنید و دردتان برای بیشتر از ۳ روز طول کشید با یک پزشک مشورت کنید.

درد معده و التهاب روده

علائم بیماری گرفتگی عضلات شکم و اسهال مکرر، تهوع و استفراغ که با سردرد و تب همراه است. این کار را انجام دهید دو دلیل عمده ایجاد التهاب معده‌ای روده‌ای در بزرگسالان می‌تواند نوروویروس و مسمومیت غذایی باشد. با یک دکتر داروساز صحبت کنید تا برایتان او آر اس و یا داروی ضد تهوع تجویز نماید. اگر علائم بیماری شدید بود و برای بیش از ۲ یا سه روز ادامه داشت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

درد معده و سوء هاضمه

علائم بیماری درد شدید و نفخ در قسمت بالای شکم که با آروغ زدن بهتر می‌شود. این کار را انجام دهید از مواردی مانند غذاهای سنگین و چرب و نیز الکل دوری کنید. وعده‌های غذایی خود را منظم کنید و با آرامش غذایتان را بجوید. همچنین می‌توانید با یک پزشک و یا یک داروساز برای استفاده از داروهای مناسب مشورت کنید و یا درمان خانگی سوء هاضمه با داروهای گیاهی را امتحان کنید.

درد معده و عدم تحمل گلوتن

علائم بیماری درد شکم، باد، یبوست و نفخ. درد شکم و نفخ می‌تواند نشانه‌ای از عدم تحمل گلوتن باشد و یا حتی بیماری بزرگتری مانند سلیاک باشد. بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است و ربطی به آلرژی و یا عدم تحمل یک ماده غذایی ندارد. دلیل ایجاد این بیماری واکنش بدن به گلوتن (یک پروتئین موجود در گندم، گندم سیاه و جو) است. این کار را انجام دهید اگر به این نتیجه رسیدید که دچار عدم تحمل گلوتن هستید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. بسیاری از کسانی که از کم خونی رنج می‌برند نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

درد معده و مراجعه به پزشک

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم: ۱. درد شکم ناگهانی و شدید است. ۲٫ درد بیش از چهار روز طول کشیده است. ۳٫ خونریزی مقعد یا کاهش وزن وجود دارد. ۴. اسهال و درد شکم به‌طور مکرر روی می‌دهد.

علت درد معده

اگر خوردن یک غذای تند معده‌تان را به‌درد آورده است، تعجب نکنید. چیز مهمی نیست، احتمالاً دچار دل به‌هم خوردگی معده شده‌اید و حداکثر بعد از چند روز حالتان خوب می‌شود. اما اگر با خوردن غذای معمولی برنج و غلات و مراقبت از معده هنوز هم ناراحتید و درد معده دارید، احتمالاً دچار زخم گوارشی شده‌اند. این زخم‌ها که درون لولهٔ گوارشند، به هر شکل و اندازه و در هر جا ممکن است پدیدار شوند. در واقع، دردی که با خوردن غذا کمی آرام بگیرد ممکن است علامت زخم معده یا دوازدهه باشد. برخلاف درد دل به‌‌هم خوردگی معده، درد زخم گوارش باز می‌گردد. گرچه هنوز علت دقیق زخم گوارشی نامعلوم است (تحقیقات اخیر باکتری‌هائی را که نام هلیکوباکترپیلوری دارند مسئول ایجاد این زخم‌ها می‌داند)، اما مشخص است که خوردن چیزهائی مثل آسپیرین و قهوه زخم را بدتر می‌کند. برخی داروها، مثل آسپیرین، توانائی معده را برای التیام خود مانع می‌شود. اما گاهی زخمی در کار نیست و درد معده دارید. در این حالت ممکن است دچار سوء هاضمه شده باشید، یعنی پوشش درونی معده هر غذائی را تحمل نمی‌کند که شایع‌ترین اینها غذاهای پر ادویه است. نشانگان قولون تحریک‌پذیر هم دستگاه گوارش را به تنگ می‌آورد. در اینجا روده در به جلو راندن غذا دچار اشکال شده است. علامت مشخصهٔ نشانگان قولون تحریک‌پذیر درد شکم همراه با اسهال یا یبوست و نفخ است. درد با اجابت مزاج تسکین می‌یابد، ولی باز هم بر می‌گردد. مسمومیت غذائی هم درد معده می‌آورد. ممکن است ساندویچ کهنه‌ای را نادانسته خورده باشید، ولی رودهٔ شما کهنگی آن را تشخیص می‌دهد. نفخ ناشی از بلع هوا در هنگام جویدن یا تولید گاز متان در هنگام هضم غلات هم ممکن است در لولهٔ گوارش گیر کرده و تا خارج شدن آن ایجاد درد کند. متأسفانه، تعداد بیماری‌های گوارشی که می‌توانند ایجاد درد ناگهانی شکم بکنند زیاد است. از جملهٔ اینها التهاب زخمی قولون، بیماری کرون، بیماری کیسهٔ صفرا، التهاب آپاندیس، التهاب دیورتیکولی، و التهاب لوزالمعده است.

درد معده و درمان آن

برای تشخیص علت هر درد شدید و تند شکم نزد پزشک بروید. چون علت این دردها معمولاً نیاز به درمان هرچه سریع‌تر طبی دارند. اما برای رفع درد و ناراحتی جزئی شکم کارهائی می‌توانید بکنید. چای بخورید. اسید تانیک موجود در یک فنجان چای دم‌کرده ظاهراً به دفع برخی باکتری‌ها و مواد شیمیائی عامل درد معده کمک می‌کند، مخصوصاً اگر اسهال هم داشته باشید. ظرف یک ساعت پس از خوردن چای درد باید تسکین یابد. ضد اسید بخورید. تمام داروهای ضد اسید ماده‌ای دارند که زیادی اسید معده را خنثی می‌کنند. (به بخش سوزش دل، مراجعه کنید).

درد معده و مصرف آسپیرین

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد آسپیرین پوشش معده را آسیب رسانده و باعث خونریزی آن می‌شود. اگر برای رفع سرماخوردگی یا سردرد دو سه روز آسپیرین می‌خورید، اشکالی ندارد، ولی اگر بیش از سه ماه خورده‌اید، ممکن است دچار گرفتاری شوید. در این مورد، پزشک می‌تواند داروی دیگری جایگزین آن کند. سیگار نکشید. نیکوتین سیگار پوشش معده را آسیب رسانده و زخم آن را تشدید می‌کند.

درمان طبیعی درد معده

لیمو در دسترس‌ترین درمان طبیعی برای درمان معده درد است. یک لیمو را در یک لیوان آب بفشارید. برای شیرین شدن به آن کمی عسل اضافه کنید و بنوشید. شما همچنین می‌توانید چای لیمو را با عسل مخلوط کنید.به منظور رهایی از درد معده چای زنجبیل بنوشید. زنجبیل به از بین بردن سوء هاضمه کمک می‌کند، و از این طریق درد معده را کاهش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید کمی زنجبیل را خرد کنید و آن را به صورت موضعی به قسمت تحتانی معده خود بمالید. این یک درمان طبیعی برای درد معده است.یک قاشق چایخوری آب نعنا را با یک قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید، و یک قاشق چایخوری آب زنجبیل و کمی نمک سیاه به آن اضافه کنید. این مخلوط را مصرف کنید تا سریعا از شر معده درد خلاص شوید.یک درمان خانگی برای معده درد این است که از برگ‌های نعنای تازه چای درست کنید یا فقط کمی از آن را بجوید. نعنا یک درمان خانگی موثر برای رهایی از معده درد است.جوش شیرین برای معده دردهای شدید خوب است. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید.مقداری دانه‌ی رازیانه را در آب به مدت یک شب بخیسانید، و صبح روز بعد از این آب بنوشید. این کار معده درد شما را از بین خواهد برد.یک درمان خانگی برای معده درد این است که یک و نیم تکه دارچین را در یک فنجان آب ولرم بیندازید. برای ته نشین شدن آن ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید. حالا، به عنوان چای آن را بنوشید. دارچین به طور موثری معده درد را درمان می‌کند.چند قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و آن را بنوشید. سرکه سیب یک درمان خانگی خوب برای معده درد است چون به بهبود هضم، و از آن طریق به تسکین درد معده کمک می‌کند. توصیه می‌شود این مخلوط را قبل از صرف وعده غذایی اصلی بخورید تا مواد مغذی را جذب کند.

پیشگیری از درد معده

– یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. – به جای آن که در یک وعده پرخوری کنید تعداد وعده‌ها را بیشتر و حجم غذا را کم تر کنید. – مواد غذایی را به درستی بجوید. – از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنید. – از مصرف بیش از حد غذاهای ادویه دار و سرخ شده اجتناب کنید. – مقدار زیادی آب بنوشید. – ورزش تنفسی و یوگا انجام دهید. – آب کافی بنوشید. – بعد از خوردن غذا، به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه راه بروید. – پس از صرف یک وعده‌ی غذای بلافاصله به رختخواب نروید.

بیشتر بخوانید : معده درد ♥ میکروب معده ♥ زخم معده ♥ ورم معدهترش کردن معده