سایت بزرگ آموزشی تفریحی

باغی بودم

تولد ازدواج خانوادگی کودکان کور

دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰۲:۵۶ ق.ظ

تولد ازدواج خانوادگی کودکان کور

بیماری های ارثی، درصد قابل توجهی از علل نابینایی را تشکیل می دهند که می توانند مانع از ظهور بسیاری از افراد از طریق ازدواج های خانوادگی و مشاوره ژنتیکی شوند. این بیماری ها شامل طیف گسترده ای از عوارض چشم مانند پلک، چشم چپ، آب مروارید، نقص شنوایی، اشکال مختلف شبکیه و عصب بینایی است که بسیاری از آنها درمان مؤثر نیستند، بنابراین بهتر است که سابقه بیماری های ارثی در هر از زوجین، یکی از کودکان مبتلا به بیماری های مزمن چشم، و اگر آنها تصمیم به ازدواج با یک عضو خانواده، مشاوره ژنتیکی می شود، به عنوان یک متخصص بیماری های ژنتیک معمولا می توانید تعیین کنید که چگونه بسیاری از درصد کودکان دارای بیماری چشم می شود بدنیا آمدن. در برخی موارد، درمان های کمکی مانند عینک چشم، جراحی های قرنیه، لنزها و شبکیه کمک می کند تا بیمار برای بازگرداندن بینایی، اما به رغم مشکل هر یک از این جراحی ها و عدم توانایی بسیاری از آنها در سن پیشرفت علت برای تنبلی نوزادان، در بسیاری موارد، به دلیل نوع ضایعه موثر نخواهد بود. بنابراین، بهترین روش در اغلب موارد قابل پیشگیری است و برای جلوگیری از بیماری های ارثی، تنها راه منطقی این است که ابتدا از ازدواج نامطلوب خانوادگی خودداری کنید و، برای جلوگیری از بارداری مجدد، اگر یکی از کودکان بیماری ارثی داشته باشد. در یک خانواده مستعد، انجام مشاوره ژنتیک و مشاوره مشاوران یک راه منطقی برای جلوگیری از تولد کودکان معلول و کور است.
فنیلکتونوری و ازدواج خانوادگی

فنیلکتونوری (PKU) یک اختلال ژنتیکی اتوزوم مغلوب است که مربوط به کروموزوم های غیر جنسی است، بنابراین اگر فردی دو ژن معیوب را از پدر و مادرش دریافت کند، توسعه می یابد. فراوانی فنیل کتونوری در کودکان والدین که هر دو حامل این ژن (معمولا در ازدواج خانوادگی بالاتر است) 25٪ است. کودکان در هنگام تولد ظاهرا شبیه به کودکان سالم هستند و علائم شان را نشان نمی دهند، اما اثرات این بیماری خیلی زود با آسیب های جبران ناپذیر ظاهر می شوند، که متاسفانه دیگر نمی تواند انجام شود، اگر تشخیص و درمان به موقع این کودکان وجود نداشته باشد.
بیماری های ژنتیکی در ازدواج خانوادگی

در ایران، ازدواج خانوادگی موجب بیماری های ژنتیکی زیادی شده است، به عنوان مثال شایع بودن ازدواج فامیلی یکی از مهم ترین علل اختلال اسکلتی عضلانی اسکلتی عضلانی در دوران کودکی است. در ایران، شمار نوزادان با فنیل کتونوریا نیز در جهان بالاتر است و دلیل آن، ازدواجهای خانوادگی بیشتر است. همچنین، به دلیل سطح بالای ازدواج های زناشویی، در سال های اخیر، شیوع بیماری های اولیه کمبود ایمنی افزایش یافته است. با توجه به این که مهمترین علت ناتوانی و بیماری های ژنتیکی در کشور ازدواج فامیلی است، اگر این روند در حال افزایش ازدواج های خانوادگی ادامه یابد، در آینده معلولیت های شدید یا خفیف ذهنی و جسمی به یکی از مشکلات کشور تبدیل می شود.
بیماری های مادرزادی و ازدواج خانوادگی

بسیاری از بیماری های مادرزادی ناشی از ازدواج های خانوادگی است. در واقع، ژن های پنهان در بدن پدر و مادر می توانند خود را به عنوان یک ژن در یک فرزند ازدواج های زناشویی نشان دهند. متأسفانه تمام ژن های مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را نمی توان بررسی کرد. در آزمایشات ژنتیکی، معمولا تنها بیماری هایی است که زنان و مردان در خانواده هایشان آگاه هستند. در حالی که اکثر مردم تنها از بیماری های خانوادگی و پدربزرگ و مادربزرگشان آگاه هستند، از وضعیت سلامتی نسل های گذشته آگاه نیستند. به همین دلیل، آزمایش ژنتیک نمی تواند مانع تمام بیماری های مادرزادی شود. بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری ها این است که از ازدواج های خانوادگی اجتناب کنید.
ازدواج خانواده ایمن

البته، ازدواج از کسانی که زمینه خانوادگی دارند، کمی متفاوت است. در حقیقت، اگر با یک فرد از نسل پنجم ازدواج کرد، خطر ابتلا به بیماری ژنتیکی با سایر افراد جامعه مشابه نیست. پدر و مادر نسل اول و فرزندان نسل دوم، عمو و برادرزاده، پدربزرگ و مادربزرگ و نسل سوم، دختران و عموزاده ها. نسل چهارم، به عنوان مثال، نوه عمو، با عمه، نوه عمه، با دختر عمه خود ازدواج کرده و نسل پنجم با فرزندان (نوه های نوه ها و عموزاده ها) و غیره ازدواج کرده است. از نسل پنجم، خطر داشتن یک کودک با نقص ژنتیکی با سایر نقاط جامعه متفاوت نیست.
تأثیر ازدواج خانوادگی در سلامت نوزادان

مطالعات متعدد در ایران و سایر نقاط جهان نشان می دهد که احتمال توسعه بیماری های ژنتیکی در کودکان خانواده هایی که والدین آنها با خانواده های خانوادگی هستند، بسیار بیشتر از ازدواج های غیر خانوادگی است، بنابراین نقش ازدواج خانوادگی در افزایش احتمال ابتلا به عفونت کودکان یکی از مهمترین مسائل در مشاوره ژنتیکی است. ازدواج های خانوادگی در کشورهای شرقی، به ویژه در کشورهای اسلامی بیشتر شایع است و به دلیل تفاوت های فرهنگی و حقوقی در کشورهای غربی، بیشتر از ازدواج های خانوادگی در

  • کاظم باغی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی